Klout, larvigt eller viktigt?

klout-logo-dark-background

Klout är en omdiskuterad tjänst som många har en åsikt om, och ofta verkar den vara ganska stark. Klout är ett verktyg som enligt dom själva mäter ditt sociala inflytande. Tjänsten analyserar din närvaro i tjänster som Twitter, Facebook och Instagram och ger dig en ranking baserat på hur aktiv du är och hur många som interagerar med dig.

Det här blev långt, så vill du hoppa till slutsatsen, rulla ner till slutet.

Det finns fler än bara Klout som gör det här, till exempel Peerindex och TrustCloud, men alla fungerar dom ändå ungefär likadant.

Varför är det här någonting att bry sig om då?

Många säger att listor och hierarki i sociala medier är poänglöst, och att det motverkar hela syftet med den demokratin som kommer av att alla kan prata med alla. Dom här tjänsterna kan inte heller mäta hela ens inflytande, utan bara basera det på de tjänster som systemet kan koppla ihop sig med. Din närvaro i den analoga världen förs inte in vilket blir tydligt när man t ex jämför mig med KD:s partiledare Göran Hägglund.

Min Kloutscore är 62 och Göran Hägglunds är 61. Enligt Klout är jag alltså mer inflytelserik i den digitala världen än Sveriges socialminister, vilket naturligtvis inte är sant.

Brit Stakston, JMW, har skrivit en bra text om varför man inte ska haka upp sig på listor, läs gärna Lista, lista på väggen där säg vilken plats min ranking är!

Jag själv tycker inte Klout är larvigt, men vill se det som ett komplement till något, inte en total sanning. Vill man bygga sig en bild av en persons närvaro på nätet så är det ett snabbt och smidigt sätt att använda sig av Klout, då får man ganska kvickt en indikation på hur aktiv människan är. Utifrån det bör man sedan söka sig vidare manuellt och komplettera sin bild genom att granska sociala flöden, bloggar och diskussionsnärvaro. Först då kan man få en mer korrekt bild av personen.

När jag besökte Stockholm Social Media Club för ett par månader sedan fick jag höra ett bra exempel på hur Klout kan användas av företag. Vid tillfällen då företag, t ex i en kris, snabbt måste nå ut med mycket information på kort tid kan Klout hjälpa till att filtrera lite i flödet.

Säg att man bara har en begränsad stab av människor i organisationen och som på begränsad tid bara här möjlighet att nå ut till ett visst antal människor med sin information. I ett sådant läge är det såklart fördelaktigt att välja dom med högst Kloutscore först eftersom man kan anta att dessa människor sprider informationen vidare i sin tur, ofta i stora personliga nätverk.

Däremot får företagen inte gå vägen att inte bry sig om frågor från folk med låg eller ingen Kloutscore, det är skillnad på att försöka få ut information och att vara behjälplig.

Det finns också den mindre allvarliga aspekten, men kanske den roligare, spelmomentet. Jag tycker det är kul med en Kloutscore, det sätter mig i ett sammanhang och jag ser det lite som en tävling, precis på samma sätt som check-ins på Foursquare ger mig möjligheten att tävla med kompisar på en lista. Det är roligt att se poängen gå upp lite, och faller den försöker jag vara lite extra aktiv, utan att på något sätt spamma mina flöden med orelevanta saker. Jag tror alla människor uppskattar att känna sig lite speciella och utvalda och kan man säga Jag har två poäng mer än brorsan eller Kolla, jag är nästan ikapp Google Sverige! så ser jag inget fel i det.

Ok, sådana här saker sammanfattas ju alltid i en liten lista, så här kommer den.

Tänk på detta när du använder digitala rankningstjänster:

  • Du bryr dig om din egen poäng mer än andra.
  • Se rankningen som en vägledning, inte ett svar.
  • Använd gärna tjänsterna för att snabbt filtrera ut potentiella ambassadörer för informationsspridning.
  • Försök inte lura systemet och spamma, det kommer slå tillbaka i längden.
  • Glimten i ögat, ha kul och använd det som egen motivation för att ”tävla” med vänner eller andra.

Det har också pratats om att folk i USA med hög Klout har fått bättre lön på nya jobb, men jag avfärdar det som ett rykte eftersom jag inte hittat en enda källa till det påståendet. Känner du till något om det så hör gärna av dig.

One Comment on “Klout, larvigt eller viktigt?”

  1. […] med Joe Fernandez Fast Company Argyle Social Marketing Land Jardenberg och Jardenberg Internetworld Lukasz Lindell JMW (skrivet innan Klout 2.0) Binero (skrivet innan Klout […]


Kommentera

