Uppdaterat: Vad Instagrams nya avtal betyder för dig som användare

Instagram_Icon_MediumUppdatering: Instagram har gått ut på sin blogg med mer information kring förändringarna. T ex backar dom om rätten att använda dina bilder i kommersiellt syfte utan att fråga. De skyller det hela på missförstånd och ska formulera om avtalet. Här finns hela Instagrams förklaring.

Idag blev det känt att Instagram ändrat sina användaravtal, de vill ha större frihet med din data och dina bilder.

Instagram får rätt att använda bilderna du tar i kommersiellt syfte, utan att fråga dig först.

Det är tveksamt om det kommer hålla vid en tvist i domstol i Sverige. Jag frågade Staffan Teste, jurist med fokus på bilder på upphovsrätt, om det och han svarade såhär:

Man skall akta sig för att ingå sådana här avtal. Hamnar man i svensk domstol vet man aldrig hur utslaget kan bli. Blocket har inte fullt så hemska avtalsbindningar och de vann i första instans i tingsrätten över en som ifrågasatte saken. Nu skall det prövas i hovrätten. Jag har annars delat din uppfattning att det inte borde hålla i svensk domstol.

Min erfarenhet säger att om man ska friskriva en bild för användning i ett kommersiellt sammanhang ska ett avtal skrivas för den specifika bilden och för det specifika användandet, ett generellt användaravtal bör inte räcka till. Men som Staffan skriver är det inte heller solklart, och man kan få driva sin fråga i flera rättsliga instanser med oklart utfall.

En parantes, jag tycker som alltid att bilder man lägger upp på nätet, om det är Facebook, Twitter eller Instagram, inte är att betrakta som privata. Bilderna är dina, men de är inte skyddade. En bild som laddas upp på nätet kan ses av vem som helst, oavsett om du har skyddat konto eller inte. Är du orolig över ditt privatliv, tänk på det och begränsa vad du lägger upp för bilder.

Ålder har ingen betydelse, även barn kan komma att användas i kommersiellt syfte.

Detta är ännu mer tveksamt än den förra punkten. Instagram har en åldersgräns på 13 år. De skriver också i sitt avtal att om du är under 18 år, så förutsätts det att du frågat dina vårdnadshavare och fått godkänt av dom att använda tjänsten. Eftersom underåriga inte kan ingå avtal är hela punkten meningslös. En underårigs löfte om att vårdnadshavarna har godkänt ens engagemang i tjänsten stöds inte juridiskt. Vårdnadshavaren behöver aktivt ge tillåtelse, det funkar inte passivt.

Instagram kommer kunna dela information om sina användare till Facebook, men även externa samarbetspartners.

Det här är inga konstigheter. Du gillar vissa saker på Instagram och har en profil där. Den informationen vill Instagram kunna dela med annonsörer så de kan rikta rätt reklam mot dig. Annonsörerna får bättre träffsäkerhet och du får reklam som troligen tilltalar dig mer än om den vore generell.

Annonser i flödet behöver inte vara märkta med ”annons”.

Så vitt jag vet måste det framgå tydligt att en annons är just en sådan, helst med en märkning som ”Annons” eller ”Sponsrat inlägg”. Instagram vill kunna lägga ut annonser i sitt flöde utan att påtala att utrymmet är köpt, något som alltså strider mot svenska regler.

Instagram är en stor tjänst, vida använd. Jag tror inte de här ändringarna kommer påverka deras medlemsantal eller opinion i högre grad. Det kommer finnas vissa som tar ett ställningstagande och kommer sluta använda tjänsten, men det är nog en försvinnande liten del. De flesta användarna är unga, som sällan bryr sig om den privata sfären, de som har fötts rakt in i det öppna nätet.

Hela det nya användaravtalet kommer träda i kraft 16 januari 2013. Bilder som är tagna innan det datumet kommer inte beröras av de nya reglerna. Vill du inte godkänna det nya avtalet är det enda alternativet att radera sitt Instagram-konto.

Här finns Instagrams uppdaterade avtal.

Annonser

One Comment on “Uppdaterat: Vad Instagrams nya avtal betyder för dig som användare”

  1. […] har sedan Instagram presenterade sitt nya användaravtal pratat om att lämna tjänsten till förmån för Flickr.  Tjänsten Free The Photos har gjort […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s