Twitter lanserar videoapp – Säg din sak på 6 sekunder

Screen Shot 2013-01-25 at 9.39.16 AMDen här morgonen blev jag extra glad. Jag såg att Feffe Kaufmann hade lagt upp en bloggpost om Twitters nya iPhone-app, Vine. Jag är helt såld, Vine är alltså en kombination av Twitter och Instagram, fast med video istället för text och bilder.

Det är begränsat som Twitter, du kan maximalt spela in sex sekunder video, men du kan göra hur många klipp som helst. Appen liknar Instagram , ett flöde med dina vänners videor som du kan skrolla genom.

Postar du din video till Twitter spelas den upp snyggt direkt i Tweetdeck om du använder det, annars öppnas en sida på webben där filmen spelas upp. Sähär såg det ut när jag gjorde ett litet test från #studiobronx.

Jag hoppas och tror på det här så mycket, det är en naturlig utveckling från text och bild som vi så vant hanterar idag. Jag älskar också begränsningen till sex sekunder, det gör att användarna måste tänka till lite för att förmedla sitt budskap. Hellre komprimerad kvalité än en storm av toma innehållslösa filmer.

Det här går också i linje med det som vi på FKDV brukar prata om, hellre högintensivt och enkelt än få dyra och påkostade produktioner. Genom att ha en ganska låg tröskel är det lättare att vara mer närvarande och aktuell i sitt område. Vine kan vara ett utmärkt verktyg för att göra små reflektioner och kommentarer i vardagen.

Än så länge har jag inga vänner i Vine, så kom igen, ladda ner, installera och börja spela in!

Det här är post #3 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
3 kommentarer on “Twitter lanserar videoapp – Säg din sak på 6 sekunder”

  1. Du har en vän nu ;) – kul att du gillade den. Tror den kommer bli STOR.

  2. […] för att spela in och dela korta videosnuttar på sex sekunder som lanserades 24 januari i år, jag skrev om det då. Mottagandet har varit positivt, men tjänsten har ännu inte tagit fart. Kanske kan nya bilder […]

  3. […] för att spela in och dela korta videosnuttar på sex sekunder som lanserades 24 januari i år, jag skrev om det då. Mottagandet har varit positivt, men tjänsten har ännu inte tagit fart. Kanske kan nya bilder […]


Kommentera

