.com eller .org, vilken WordPress ska du välja?

wp

Jag har nyligen dragit igång den här bloggen, men haft ett par stycken innan dess. Tidigare har jag alltid skaffat mig ett webbhotell, registrerat ett namn och installerat ett egen WordPress-system på det, men den här gången gjorde jag annorlunda.

Det finns två stycken WordPress-sidor, WordPress.org och WordPress.com. Det är inte alltid lätt att veta skillnaden. WordPress.org är den officiella platsen för Open Soruce CMS:et WordPress. Här kan du ladda ner en installation av WordPress för att sedan ladda upp och installera den på en valfri plats.

WordPress.com är däremot ett separat företag, dock med stark anknytning till WordPress.org. WordPress.com erbjuder ett färdigpaketerat system med en blogg och en plats att hålla den på. Du behöver alltså inte skaffa ett separat webbhotell utan bara registrera dig gratis och börja blogga.

Det finns såklart för- och nackdelar med båda systemen.

WordPress.org

Fördelar

  • Du äger ditt eget system.
  • Du kan konfigurera det hur du vill.
  • Installera vilka plugins som helst.
  • Ingen reklam.

Nackdelar

  • Ingen annan än du kan garantera att din blogg fungerar.
  • Du bör ha viss teknisk kunskap.
  • Du måste själv administrera uppdateringar av systemet.

WordPress.com

Fördelar

  • Det är enkelt att börja, ingen förkunskap krävs för installationen.
  • WordPress.com ansvarar för upptiden.
  • Du behöver inte tänka på uppdateringar.

Nackdelar

  • Du har begränsad funktionalitet i gratisversionen, eget domännamn, fulla designmöjligheter och reklamfritt kostar extra pengar.
  • Du kan inte installera vilka plugins du vill.
  • Om jag skriver ordet ”w o r d p r e s s” med små bokstäver kommer det alltid publiceras som WordPress. Integritetskränkning?

Varför har jag då valt en blogg som drivs av WordPress.com, där jag som tekniskt kunnig person inte kan göra vad jag vill? Enkelheten. Jag vet inte hur länge jag kommer orka hålla igång min blogg (även om det är väldigt kul just nu) så jag ville börja på ett lågt insteg. Istället för att dra igång stora trumman och köpa webbhotell, design och namn, ville jag först testa om jag kunde vara så aktiv som jag önskade.

Jag tycker också det är väldigt bekvämt att inte fokusera något som helst på driften av sidan, utan bara fylla den med innehåll. Nu har jag valt att lägga till ett eget domännamn till min blogg och jag kan på så vis välja att investera tid och pengar i min blogg stegvis.

För mig är det inte jätteviktigt med en helt egen unik design, utan jag låter innehållet tala för mig, men det är bara du som kan veta vad du behövs i slutändan. Oavsett vad du väljer, välj inte Joomla (får berätta en annan dag).

Det här är post #4 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

