Ett Google-konto hit och ett Google-konto dit

googles

Google dominerar på nätet. De äger vårt sök, vår mail, våra videor, kartor, översättningar och mycket mer. Jag personligen gillar Google och har inga problem med att de samlar in information om det jag gör, det bjuder jag så gärna på. Men det är en annan sak som jag tycker dom är struliga med.

Idag har de flesta ett Google-konto, men alla vet kanske inte om det. Använder man Gmail har man också ett Google-konto, likaså om du loggar in på YouTube. Problemet är, att ditt Google-konto är så starkt kopplat till dig i ditt dagliga användande, att det blir struligt.

Jag har idag tre stycken Google konton, mitt privata Gmail-konto, mitt konto på jobbet, och mitt konto från förra jobbet. Mitt privata konot sköter min privata mail och används för att att synka mina bokmärken och inställningar mellan olika Chrome-klienter. Det är också det privat kontot jag är inloggad i när jag söker och liknande, och blir alltså det kontot som min profil byggs upp i mest.

Mitt Google Apps konto från min förra arbetsplats använder jag egentligen bara på Google Plus. Det är där jag har byggt upp min gemenskap och alla cirklar. Där har jag ett par tusen personer som följer mig och tvärtom. Att börja använda mitt privata konto på Google Plus skulle innebära att jag skulle få börja om från början och bygga upp mitt nätverk igen. Det går att migrera cirklar på Google Plus, men bara en gång per halvår. Eftersom jag gjorde det i höstas måste jag nu vänta ett tag till.

Mitt nuvarande jobbkonto används såklart för jobbmailen. På jobbet har vi dessutom ett generellt konto som vi kan använda på YouTube för att ladda upp filmer på.

Totalt måste jag alltså bolla mellan fyra olika konton beroende på vad jag gör. Att använda inkognito-läge i Chrome funkar dock bra, då kan man logga in i en tjänst med andra användaruppgifter.

Vad jag skulle önska av Google vore däremot större möjligheter att dela ut rättigheter. Säg att jag har mitt privata konto som bas. Då skulle min arbetsgivare kunna ge mig access till jobbets YouTube eller Google Plus, kanske till och med skicka mailen åt det hållet. Det sistnämnda går i och för sig att lösa med vidarebefordringar, men då är det jag själv som styr det, inte arbetsgivaren.

Skulle man kunna använda ett konto vore det inte bara smidigt för en själv, men också praktiskt för Google då de skulle kunna samla information om mig från alla mina konton samtidigt.

Google är ju ett företag som utvecklas konstant så jag tror, eller hoppas åtminstone att det här något de ser över och hittar en enklare lösning på.

Det här är post #7 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

