Pheed – Socialt (betal)nätverk med bild, ljud och video

pheed-logoIdag fick jag ett mail om att ett nytt socialt nätverk har kommit igång, Pheed. Jag laddade ner appen från AppStore för att testa, och det ser snyggt ut.

pheed-longPheed har precis samma upplägg som Twitter. Du ser ett flöde av andras ”Pheeds”, du kan söka på hashtags och prenumerera på personer. Det som skiljer Pheed från Twitter är det inbyggda stödet för video- och ljudfiler. Flödet i Pheed är ganska blandat, där ryms text, bild, ljudspår med mera. Det känns väldigt kreativt, och just kreativiteten tror jag är någon Pheed vill luta sig mot.

Pheed känns mer nischat mot konstnärer och artister än Twitter. Jag skulle jämföra det med vad Vimeo är jämfört med YouTube, eller vad DeviantART är jämfört med Facebook. Jag tror det är ett bra drag, för även om Pheed är snyggt och har bra funktionalitet är det svårt att locka den stora massan från exempelvis Twitter eller Instagram.

Det som stort skiljer Pheed från de andra nätverken är att användare, eller Pheeders som de kallas, kan ta betalt för sitt innehåll. En användare kan exempelvis låta folk abonnera på allt deras innehåll för 1,99 till 34,99 dollar, eller betala per visning, alltså pay-per-view.

Pheed har lyckats engagera en mängd kändisar till sin tjänst, Miley Cyrus, Ashley Tisdale, David Guetta, Paris Hilton och Chris Brown har alla egna kanaler. Det är ett smart sätt att dra användare till tjänsten, som möjligen kan tänka sig betala för att följa sina idoler.

Samtidigt verkar Pheed få utstå en hel del kritik av användare som blivit av med innehåll. En del har uppfattat att man kan använda tjänsten för viss artistisk nakenhet och konst, men reglerna verkar brukas lite otydligt i praktiken.

Innan Facebook och Twitter fanns samlades man ofta på communities som han en viss inriktning, till exempel bilar eller spel. Facebook öppnade upp för det generella forumet, där man inte behövde ha ett specifikt intresse för att vara med. Även om det fortsättningsvis kommer vara stort, tror jag det finns en önskan att hitta de smalare forumen där man kan träffa liksinnade.

Idag finns det mängder med sociala nätverk, dels de etablerade, men uppstickare som Path, App.net och Vine försöker också slå sig fram. Jag har ingen aning om hur det kommer gå för Pheed, men jag hoppas dom får tillräckligt med användare för att överleva ett tag, för jag gillar upplägget.

Pheed är gratis och finns idag för iOS och kommer snart till Android.

Det här är post #10 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
One Comment on “Pheed – Socialt (betal)nätverk med bild, ljud och video”

  1. Ivalu Rosing skriver:

    Ja, jätte snygg i browseren också. Jag kanske inte är i målgruppen, för jag skapat användare och återkom inte ännu. Men konceptet är cool, så jag hoppas det blir till något för dem. För mig vore det indie artister jag skulle vilja följa och ge stöd. Inte Chris Brown och Miley Cyrus


Kommentera

