Mailbox – trevlig och fin, men utan större nyheter

mailbox-queueMailbox är den senaste snackisen i appvärlden för iPhone, en Gmail/Google Apps-app som totalt ska förändra hur vi läser våra mail och hanterar dom. Mailbox hade också ett litet nytt sätt att låta folk testa appen, som fortfarande inte är släppt till alla.

Det första steget är att registrera sig på Mailbox sida och ställa sig i kö, efter det laddar du hem appen från AppStore, men du kan inte börja använda den. Innan det är din tur kommer du mötas av ett räkneverk som visar hur många som är före och efter dig i kön. Jag stod ungefär på plats 400 000 när jag kom in för 2 veckor sedan, och igår blev jag insläppt.

Appen är fin, den har en ren design och fina gester för att arkivera, radera eller snooza mail. Snoozen är klyftig, får du ett mail du vill behandla, men lite senare, kan du lägga det åt sidan för att bli uppmärksammad på det lite senare. Man utför alla moment med ett par enkla gester. Ett snabbt drag åt höger arkiverar ett mail, medan ett långsamt åt samma håll raderar det. Drar du snabbt till vänster snoozar du mailet, och långsamt så lägger du till det i en lista.

Mailbox stuvar också om rejält i din mailbox. Filosofin bygger på att din inkorg ska vara tom. Har du läst ett mail så arkiverar eller raderar du det. Det här återspeglas inte bara i iOS-appen, utan också när du loggar in på Gmail via webben. Har du låtit Mailbox göra sitt kommer du märka att din inkorg är tom, och att mailen hittas i ”Alla mail”.

Jag tycker Mailbox är trevligt, men ser egentligen ingen större poäng med det över Apples egna mailprogram, så jag gick tillbaka och raderade Mailbox. Kanske kommer det en uppdatering snart som lockar tillbaka mig, men i nuläget är mitt intresse svalt.

Bonus: Om du efter att du installerat och kört Mailbox flyttar tillbaka dina mail till inkorgen i Gmail, kommer Mailbox pinga och vibrera dig för varje mail, i mitt fall 45 000 stycken. Partytrick kanske?

Det här är post #33 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
4 kommentarer on “Mailbox – trevlig och fin, men utan större nyheter”

  1. Jan Viderén skriver:

    Tack för recensionen! Jag står fortfarande på köplats 300000+ så jag får väl vänta ett par veckor till.

  2. […] Apple har en del appar som följer med telefonen när du får den, och som inte går att ta bort. Det är till exempel Aktier, Klocka, Mail, Safari och några till. Vissa av de apparna har dessutom funktionalitet som bara Apples egna appar kan ha. Klocka är till exempel den enda väckarklockan som ringer även om du har telefonen inställd på ljudlöst eller ”stör ej”. Det gör att jag använder apples Klocka, fast jag hellre hade kört på Rise. Jag kör Google Chrome i iOS för att jag gillar synkroniseringen med desktop klienten. Ibland öppnas ändå Safari, för att det är standardvalet när man öppnar en webbsida från andra appar, till exempel Mail. Och Mail använder jag av samma anledning, epost-länkar öppnas där per automatik via andra program, det blir för mig krångligt att använda Mailbox. […]

  3. […] även Lukasz recension, han fick appen ett par veckor före […]

  4. […] Apple har en del appar som följer med telefonen när du får den, och som inte går att ta bort. Det är till exempel Aktier, Klocka, Mail, Safari och några till. Vissa av de apparna har dessutom funktionalitet som bara Apples egna appar kan ha. Klocka är till exempel den enda väckarklockan som ringer även om du har telefonen inställd på ljudlöst eller ”stör ej”. Det gör att jag använder apples Klocka, fast jag hellre hade kört på Rise. Jag kör Google Chrome i iOS för att jag gillar synkroniseringen med desktop klienten. Ibland öppnas ändå Safari, för att det är standardvalet när man öppnar en webbsida från andra appar, till exempel Mail. Och Mail använder jag av samma anledning, epost-länkar öppnas där per automatik via andra program, det blir för mig krångligt att använda Mailbox. […]


Kommentera

