Apples iOS-appar inte dom jag egentligen vill ha

ios-icons

Jag tog mig en titt på min iPhones hemskärm idag, inte på det sättet som man alltid gör när man tar upp telefonen, och noterade vilka appar jag har där. På förstasidan har jag de appar jag använder oftast. Det som slog mig var att det inte längre är många av iOS standard-appar som ryms där.

ios-icons-straight

Hemskärmen på min iPhone

För- och nackdelen med iOS är att det är stängt, kontrollerat och styrt av Apple. Man kan inte ladda ner vad som helst, och man kan inte konfigurera hur som helst. Fördelen är såklart att iOS-användare klarar sig ifrån mycket skräp och virus, något Android-användare drabbas av ibland. Nackdelen är att utbudet och möjligheten att göra sin telefon personlig blir mindre.

Apple har en del appar som följer med telefonen när du får den, och som inte går att ta bort. Det är till exempel Aktier, Klocka, Mail, Safari och några till. Vissa av de apparna har dessutom funktionalitet som bara Apples egna appar kan ha. Klocka är till exempel den enda väckarklockan som ringer även om du har telefonen inställd på ljudlöst eller ”stör ej”. Det gör att jag använder apples Klocka, fast jag hellre hade kört på Rise. Jag kör Google Chrome i iOS för att jag gillar synkroniseringen med desktop klienten. Ibland öppnas ändå Safari, för att det är standardvalet när man öppnar en webbsida från andra appar, till exempel Mail. Och Mail använder jag av samma anledning, epost-länkar öppnas där per automatik via andra program, det blir för mig krångligt att använda Mailbox.

Det här hade ju helt klart varit helt OK om Apples egna appar hade varit lika bra som tredjeparts-tillverkarnas, men det är dom sällan. Varför visar till exempel Apples Klocka inte tiden? Då hade jag kunnat ha den bredvid sängen på natten för att se tiden. Mail har blivit bättre, men jag skulle vilja få in mina stjärnmärkningar från Gmail och ett enklare UI för att formatera text, andra lyckas ju med det.

Om Apple nu vill tvinga på oss sina inbyggda appar, får de åtminstonde se till att dom är bäst på allt, vilket förstås inte går, alla har olika preferenser. I mitt fall tycker jag det blir tydligt när färre och färre Apple-appar ligger på min hemskärm. Jag vill ha den bästa produkten, och där levererar inte åt mig Apple idag. Jag använder idag bara Apples egna appar för att jag måste, inte för att jag vill.

Apple har gått från den lilla uppstickaren till att bli den dominanta jätten som leder vägen. Vi har lärt oss använda deras produkter och tjänster, men precis som så ofta lär vi oss snabbare än dom. Jag tror dom behöver börja släppa på sina standardiseringar i iOS och låta oss forma vår telefon själva. Apple har alltid pratat om personliga uttryck, men ändå är vi mer likriktade idag än någonsin tidigare.

Fortfarande tycker jag att iPhone är den bästa telefonen jag kan ha idag, men är inte heller främmande för att byta framöver.

Det här är post #35 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

