Att börja använda sågen istället för att prata om den

5440123405_4f2af89b8a_z

Det här inlägget är något mer riktat mot den så kallade sociala medie bubblan, de som är engagerade i mediet, debattörer, PR-människor, kommunikatörer med flera. Det handlar om hur vi pratar om sociala medier i sociala medier, en meta-meta post med andra ord. Jag utgår helt och hållet från min egen uppfattning och sätter inte upp några sanningar utan vill snarare få svar på mina frågor.

När jag upptäckte det fina i sociala medier som det ser ut i nuvarande form för ungefär fem år sedan var allting ganska gulligt och trevligt. Det som höll ihop folk var de här nya kanalerna och dom i sig blev vårt lim. Det räckte att gilla Twitter för att vara en i gänget. Några hade redan varit på Friend Feed och Jaiku tidigare, och dom var tongivande i debatterna om det egna mediet. Idag ett halvt decennium senare ser arenan inte likadan ut, vilket är en självklarhet då både folk och teknik evolverar. Vår smekmånad är idag över, och att bara finnas med på Twitter är inte längre en USP, det är kommunikationen som är viktigt. En sund utveckling så klart.

Jämför det med en såg. När sågen uppfanns ville man såga bara för att man kunde såga någonting, funktionen i sig var fantastisk. Idag tycker vi att sågen är ett praktiskt verktyg för att bygga något, exempelvis ett hus.

På samma sätt har idag sociala medier övergått från att vara ett fenomen till att vara ett verktyg, ett grundfundament i mångas vardag. Det används för att knyta kontakter, driva debatter, sprida uppmaningar eller helt enkelt samtala. Fast fortfarande pratar vi väldigt mycket om sågen utan att använda den.

Jag skulle vilja se hur vi mer driver samtalen mot att använda sociala medier och digital teknik i affärssammanhang, organisationsutveckling, reklam, PR, helt enkelt använda vårt otroligt kraftfulla verktyg i tidigare klassiska analoga sammanhang.

Fortfarande finns det en stor grupp som behöver prata om sågen och vad den innebär, då tänker jag på företag och personer som är nya på den digitala arenan. Dom måste hjälpas in i sfären och bli välkomnade. Men en del av vår bubbla kan användas för att driva den digitala utvecklingen på högre nivå, att få in den i infrastrukturen. Vi behöver stöta och blöta hårdare än tidigare och sätta saker på sin spets för att testa metoder och strategier. Vi behöver misslyckas och göra bort oss, för det är bubblans uppgift att ta smällen innan den stora massan gör det.

Några som gör det här idag är de som ofta nämns i topp när det pratas om sociala medier. Brit Stakston sitter under Anna Karin Hatt i Digitaliseringsrådet, Jocke Jardenberg åkte häromdagen med statsminister Fredrik Reinfeldt och föreläste på Northern Future Forum, men jag undrar vilka fler som drar samma lass som dom?

Jag eftersöker ett forum som tar hela dialogen vidare, som lämnar de fundementala diskussionerna och pratar om de riktigt svåra sakerna, där jag själv kan lära mig mer.

Det här är post #37 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s