Projekt: Fota vintergatan #försök 1

vintergatan-3

Rakt ovanför oss finns en fantastisk tavla som heter Vintergatan. Vår egen galax är närvarande omkring oss hela tiden. Med dagens DSLR-kameror kan man  fotografera stjärnorna som omger oss, men det kräver ett visst engagemang.

Jag testade ikväll att åka iväg en bit från Stockholm, det krävs nämligen om man ska fota stjärnor. Städers ljus stör alldeles för mycket så jag försökte hitta en riktigt mörk plats utanför stan. Cirka fyra mil iväg hittade jag en hyfsad plats, men ändå inte optimal. Jag försökte mig ändå på att ta ett par bilder. Med mig hade jag en Canon 5D Mark3. Objektivet går att blända upp till 1,2, och det satte jag det på. Så mycket ljus som möjligt måste nå kameran. Jag testade både med 15 och 30 sekunders slutartid, och medan 30 gav fler synliga stjärnor i bilden ökar också risken för oskärpa med så lång exponering.

Dagens försök resulterade dock i ett misslyckande, det blev inga bra bilder, även om en hel del stjärnor faktiskt syns på bilden.

Nästa gång jag försöker ska jag se till att vara långt ut i ödemarken, inte en enda artificiell ljusstrimma får nå kameran. När jag idag tog bilder så fanns ett sådant där gatljus med orange ton en bit bort. Med en slutartid på 30 sekunder når även det ljuset kameran och stör ut motivet. Det optimala vore att vara på en fjälltopp i mörkaste november eller december.

Det här är post #40 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
2 kommentarer on “Projekt: Fota vintergatan #försök 1”

  1. […] perfekt tillfälle att försöka sig på att fota lite galaxer, i detta fall vår egen Vintergatan. Jag testade för ett par veckor sedan i Stockholms-området, men där var det för ljust. Den här gången gick det […]

  2. […] perfekt tillfälle att försöka sig på att fota lite galaxer, i detta fall vår egen Vintergatan. Jag testade för ett par veckor sedan i Stockholms-området, men där var det för ljust. Den här gången gick det […]


Kommentera

