#Blogg100, Twitterbarometrar, Facebook och @mikumaria

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagarEfter att ha varit på Webbdagarna och sänt därifrån i två dagar känner jag mig lite mör, och framförallt har jag väldigt lite ork till att blogga. Så då tänkte jag skriva om att jag inte orkar blogga idag, men paradoxalt nog så löser ju det sig om jag gör det.

Jag har lyckats upprätthålla en hyfsad bra energi i #Blogg100 hittills, även om några inlägg bara varit en YouTube-video. Jag vet att många har hoppat av #Blogg100 sedan starten, och kan man klandra dom. Idag är vi inne på dag 44, det är fler inlägg än vad jag brukar posta på ett helt år. Det är svårt att skriva något varje dag, och ibland måste man planera noggrant för att inte missa det.

När jag började sa jag till mig själva att jag skulle ligga före med en 5-10 inlägg som jag skulle ha som buffer för den gången det tryter. Det projektet har dock visat sig inte fungera. När jag väl bloggat i förväg så har det bara resulterat i att jag inte bloggar de dagar som jag kan posta från sparade inlägg, sen är jag snabbt tillbaka på 0 i post-kontot.

Jag tror att jag har det enklare än många andra. Mina ämnen är internet, teknik, sociala medier och personliga åskådningar, och det går alltid hitta något att skriva om. Svårare är det för de som skriver riktigt seriöst, eller de företag som gått med, till exempel FKDV som jag jobbar på. På FKDV.se kan vi inte tramsa så mycket, iallafall inte så som jag kan göra här. Där vill vi ändå kunna leverera ett vettigt innehåll till våra läsare och skriva om ämnen som vi brinner för. Än så länge har det gått bra och det är Robin och Petter som är stjärnorna som backat upp engagemanget där.

Twitterbarometern

När jag ändå är meta och pratar bloggen kan jag nämna Twitter lite. Idag släppte Medieakademien sin Twitterbarometer de gjort tillsammans med Aitellu. Barometern ska ranka de mest inlytelserika Twittrarna i Sverige 2013. Föga förvånande ligger Jonas Gardell i toppen av listan

1. Jonas Gardell @Jonas_Gardell
2. Soran Ismail @Soranismail
3. Mark Levengood @Mark_Levengood
4. Fredrik Wikingsson @fwikingsson
5. Alex Schulman @alexschulman
6. Carl Bildt @carlbildt
7. Gina Dirawi @anaginas
8. Timbuktu @jasontimbuktu
9. Magnus Betnér @Magnusbetner
10. Niklas Svensson @niklassvensson

Kolla den här PDF:n för att se fler kategorier av Twittrare.

Facebook

Under kvällen presenterade också Facebook en del nya ändringar. Till exempelm ska sidan göras om (igen) och förvänta dig arga inlägg och meningslösa upprop om hur Facebook ska sluta ge vidare din information och att allt var bättre förr. Här finns mer info om förändringarna.

Webbdagarna och @mikumaria

Som jag skrev tidigare i posten har jag varit på webbdagarna. Där förelästa många smarta människor, men Maria Gustavsson, eller @mikumaria som många känner henne som gjorde en dragning som fastnade hos mig extra mycket. Maria pratade mycket om vårt välmående i en snabb värld, och hur vi kanske borde stänga av från jobb och digitalt lite mer. Kolla gärna in hennes presentation, det är feel good hela vägen! Och när man pratar om Maria Gustavsson måste man också nämna #Webcoast i Göteborg nästa vecka, kolla in det också. Eftersom jag har en blogg hostad hos WordPress.com så går det ju inte bädda in andra videoklipp än YouTube, så ni får nöja er med en länk. 

Det här är post #44 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

