RebelMouse, en samlingsplattform för dina sociala tjänster

rebel-mouse-lukasz-lindell

Igår på Webbdagarna nämnde en föreläsare, Jess Loren, snabbt en tjänst som verkar växa i USA. Rebelmouse är en samlingsplattform som kombinerar Twitter, Facebook, Instagram, Flickr och Google Plus i en enda vy.

När man registerar sig för Rebelmouse idag får man beskeded att man blivit placerad i kö för en beta-invite, min inbjudan kom dock bara ett par minuter efter att jag anmält mig. Det första man gör är att steg för steg länka ihop sina konton i tur och ordning. Eftersom jag inte är helt säker på vad Rebelmouse gör valde jag att inte låta tjänsten posta till min publika timeline på Facebook, utan bara så jag kan se det. Det kan jag ändra i efterhand, men inte förrän jag får en uppfattning om hur mycket eller på vilket sätt Rebelmouse kommer posta åt mig.

När man väl kommit vidare är det en klassisk Waterfall-design i stil med Pinterest. Mina senaste inlägg, oavsett plattform, hamnar överst. Vill man ”klistra” ett inlägg i toppen så det inte åker ner när nytt material kommer in kan man klicka på ”Freeze” så ligger det kvar tills du avmarkerar det. Till vänster går det att välja att följa mig på Twitter och Facebook. I mitten kan jag välja att skriva inlägg direkt från Rebelmouse och uppe till höger kan man dela ut sin sida.

Skriver man ett inlägg direkt från RebelMouse skickas det automatiskt vidare till Twitter och Facebook om du har länkat ihop tjänsterna. Det går också att skicka bilder till Instagram och videor till YouTube.

Längst upp finns ett par menyval. Under ”Power your Site” finns en premium-version av RebelMouse där man kan välja att mappa in sitt egna domännamn i tjänsten för 9,99 dollar i månaden.

Under dashboard finns en mängd inställningar. RebelMouse verkar ha satsat mycket på att användarna ska kunna tweaka sin sida ordentligt. Det finns ett tiotal teman att välja på, men man kan också koda sitt eget tema med CSS.

Det går också filtrera sina flöden, t ex lägga upp en sida där bara mina tweets som är markerade med #Webbdagarna syns. Man kan välja om inläggen ska postas direkt när dom skrivs, eller läggas som utkast för att publiceras manuellt senare.

Spontant gillar jag RebelMouse, den samlar fint ihop hela sitt flöde, men samtidigt undrar jag vem som ska titta på sidan? Jag själv vet ju redan om det jag postar på olika ställen, och jag har svårt att se att andra gör punktbesök hos varje användare för att se vad dom gör. Jag skulle gärna kunna stoppa in alla mina flöden i RebelMouse, att jag där kan se min Twitter-ström, mina Instagram-kontakter osv. I dagens API-dödar-klimat har jag dock förståelse i att det inte kommer ske. Ett annat minus är att jag inte kan länka in min WordPress-blogg i RebelMouse, just nu min mest aktiva plattform.

Men jag tycker det är värt att anmäla sig, det kostar inget och det är en snygg tjänst. Och om jag inte nämnt det redan så finns min sida här: https://www.rebelmouse.com/lukaszlindell/

Det här är post #45 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

