Hur är det att vara livsstilsbloggare? Den som inte testar får inte veta!

lukasz-glad

Såhär glad blir jag när jag får läsare på min blogg

Jag bloggar här en gång per dag under #Blogg100’s flagg, vilket går bra tycker jag. Oftast handlar mina inlägg om teknik, internet, sociala medier och digitalt i största allmänhet. Ibland toppar min blogg på 700-800 läsare på en vecka, men oftast ligger det på 200-300 i veckan. Inga monstersiffror, men jag är otroligt glad över dom som faktiskt tar sig tid att komma hit och se vad jag skriver. Så från och med kommer  är det ”vi” här på bloggen, det blev jag inspirerad till på Webbdagarna. Det är inte jag som gör den här bloggen själv, utan alla vi 200-300 som hänger här! Jag vill med det tacka er som läser här för utan läsare får jag ingen energi att skriva mer. Men vi måste ju bli fler tycker jag, och hur ordnar man det?

Jag vet inte i vilken kategori min blogg ligger i, någon sorts generell-digital antar jag. När jag tittar runt på andra av de största bloggarna så ser jag Foki, Kenza, Blondinbella, Cimon, Odd och många andra. Dom har otrolig trafik till sina bloggar, så jag tänker, jag kanske ska bli livsstilsbloggare? I alla fall testa en liten stund?

Jag ska bli livsstilsbloggare!

Nu ska jag alltså, en vit medelålders skäggig man inta rollen som trendiga, smarta och coola unga människor har. Hur det ska gå vet jag inte, men jag ser ett par saker som jag ska göra och inte göra.

  • Jag ska inte byta ämna från det jag bloggar om idag.

Det är den enda inte-regeln. Det är meningslöst att försöka kopiera innehållet och forma om min vardag för att byta riktning, så bloggen kommer ha samma grund under temaveckan som övrig tid. Det jag ska göra är:

  • Blogga oftare och kortare.
  • Rapportera från min vardag, vilka jag träffar och vad jag gör.
  • Inte försöka tänka så redaktionellt, utan mer skriva ur hjärtat.
  • Blogga i farten från mobilen.

Och sen förväntar jag mig såklart att skjuta i höjden i alla blogglistor som finns i Sverige! (eller inte….)

Jag kommer fortfarande blogga under #Blogg100, men tänker att det första inlägget varje dag får sätta siffran i ordningen, sen får de efterföljande räknas med i samma räkning så att inte jag når 100 inlägg före det gått 100 dagar.

Jag börjar på måndag och kör hela nästa vecka, det blir ett lagom test tycker jag, hoppas ni hakar på!

Det här är post #46 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
12 kommentarer on “Hur är det att vara livsstilsbloggare? Den som inte testar får inte veta!”

  1. Har precis för första gången kikat in. Kan bokmärka din blogg så kan jag titta in ibland. :)

  2. Intressant test. Nyfiken på utfall. Jag håller också på och funderar över #blogg100, mina läsare och typ av inlägg.
    Innan #blogg100 så skrev jag inlägg när jag hade lust/hade något att berätta och även om ämnena spände över allt från caférecensioner till franska vandringsleder via hat mot grävskopor så fanns det en ambition att hålla mig till vissa ämnen och inte skriva så mycket ”dagbok”. Med #blogg100 har jag varit tvungen att göra avsteg från detta, det har blivit mkt mer dagbok än jag själv upplevde att jag tidigare skrev. En del av dessa inlägg har blivit hyfsat poppis men överlag går antalet besökare ner.

    Långa artiklar hinner varken jag skriva varje dag eller läsarna läsa. Det får alltså bli snabbare tillkomna texter (som inte nödvändigtvis blir kortare för det). Jag tycker det är intressant se hur mina texter utvecklas och så får vi se om besökarna återvänder eller inte.

    Lycka till med livsstilsbloggandet! Jag tror att en framgångsfaktor för de unga tjejerna är att deras målgrupper har tid att läsa många inlägg, det tror jag inte mina läsare har. Nåväl, slutyrat för mig. Är du nyfiken på mina #blogg100-funderingar så ligger de på tomatsallad.nu. Vart tionde inlägg är en sammanfattning/reflektion över #blogg100.

    • Lukasz Lindell skriver:

      Tack för kommentaren Kristina! Det är en intressant reflektion att yngre har mer tid att läsa, och den faktorn är ju svår att slåss mot. Med korta inlägg kanske man dock fångat fler läsare ”i farten”.

      Ska kika in din blogg!

  3. […] bloggen, en annan typ av inlägg jag normalt gör. Varför det undrar du? Varför inte svarar jag. Här förklarar jag det lite mer. Det här dag #48 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs […]

  4. […] på bloggen, en annan typ av inlägg jag normalt gör. Varför undrar du? Varför inte svarar jag. Här förklarar jag det lite mer. Det här är dag #48 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. […]

  5. […] på bloggen, en annan typ av inlägg jag normalt gör. Varför undrar du? Varför inte svarar jag. Här förklarar jag det lite mer. Det här är dag #48 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. […]

  6. […] på bloggen, en annan typ av inlägg jag normalt gör. Varför undrar du? Varför inte svarar jag. Här förklarar jag det lite mer. Det här är dag #49 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. […]

  7. […] Jag bestämde mig häromdagen att testa att blogga på ett annat sätt, på samma sätt som alla de livsstilsbloggare gör. Många och korta inlägg per dag som mer visar vad jag gör istället för långa texter och åsikter. Jag ger upp redan nu, det var inte roligt. […]

  8. […] på bloggen, en annan typ av inlägg jag normalt gör. Varför undrar du? Varför inte svarar jag. Här förklarar jag det lite mer. Det här är dag #49 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. […]

  9. […] på bloggen, en annan typ av inlägg jag normalt gör. Varför undrar du? Varför inte svarar jag. Här förklarar jag det lite mer. Det här är dag #48 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. […]

  10. En trasig GPS skriver:

    […] på bloggen, en annan typ av inlägg jag normalt gör. Varför undrar du? Varför inte svarar jag. Här förklarar jag det lite mer. Det här är dag #48 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. […]


Kommentera

