Summering av helgens WebCoast med statistik

wc_logo_2013_datePå väg hem till Stockholm passar jag att summera den okonferensen jag varit på under helgen, WebCoast 2013. För er som inte vet är en okonferens ett arrangemang där deltagarna själva sätter agendan, det finns inga eller få förutbestämda föreläsningar. Jag var där i rollen som videoproducent för FKDV, men passade också på att göra en egen dragning om ryktesspridning på nätet, en föreläsning som verkade vara uppskattad.

Jag satte upp mig på en 20-minuters slot på lördag förmiddag 10:30 men tanken att folk är pigga vid den tiden, samt att det ger ett utrymme för att diskutera ämnet i efterhand. Tyvärr dokumenterades inte min föreläsning, så jag hoppas få göra den snart igen dom som inte sett diskussionen. Här nedan finns åtminsone några av de tweets som skrevs av besökarna i Binero-rummet.

[View the story ”Tweets under föreläsningen om skruven, #webcoast” on Storify]

Såklart har jag också sparat lite siffror kring den digitala aktiviteten kring #webcoast. Det har jag gjort med Notified som jag får förmånen att testa just nu, tack för det!

Totalt har det registrerats 2 637 nyheter mellan fredagen och söndagen. Nyheter är artiklar, bloggar, tweets, Facebook-inlägg, videor och foruminlägg. Videobevakningen verkar dock inte vara helt solid då bara ett klipp gått in i Notified, jag tror inte dom kan mäta Bambuser, där den mesta aktiviteten troligen skedde. Lördagen 16 mars var den mest aktiva dagen.

Notified volym

Twitter dominerar helt klart i pratet kring WebCoast, 2 539 inlägg kom därifrån under tre dagar. Något som är roligt är att twittrandet har ökat konstant under de här dagarna och inte fallit av.
Notified

Vilka har varit mest aktiva då? För ett par dagar sedan var det en av arrangörerna, @mikumaria som ledde i listan, men @johanlange verkar ha tagit ett grepp och jobbade upp sig till förstaplatsen, grattis Johan!

Notified toppkällor

Här visar Notified på könsfördelningen, men man ska inte ta den på största allvar. Det finns inget som definierar ens kön på alla tjänster på nätet så jag tror Notified använder sig av namnlistor för att segmentera in folk. Men 45% män och 55% kvinnor visar ialalfall resultatet.

Notified könsfördelning

Det går också att ladda ner rapporten som en PDF här.

Sen vill jag rikta ett enormt tack till Maria Gustavsson, Stellan Löfving och Stefan Waborg som arrangerat den här fantastiska konferensen. Jag vill också passa på att tacka Mornington Hotell på Avenyn för ett otroligt fint bemötande. Ska ni välja boende i Göteborg framöver så kan jag rekommendera dom, och nej, jag får inte betalt för att skriva så!

Det här är dag #54 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

