Statistiken kring #Blogg100 återuppstår

En bild på en bild på en bild.

En bild på en bild på en bild.

När #Blogg100 drog igång var över 500 bloggar med på att varje dag i hundra dagar skriva en ny bloggpost. Snabbt tog Jocke Jardenberg rollen som metabloggare i projektet och analyserade dagligen aktiviteten under hashtaggen #Blogg100. Tyvärr räckte Jockes tid inte till och rapporteringarna slutade, och med det också de statistikrapporter som levererades från mätverktyget Notified. Idag är det inte lätt att veta vem som pratat mest om #Blogg100, hur många bloggar som finns kvar och hur mediefördelningen ser ut. Men det är någonting jag och min vän Feffe Kaufamnn ska råda bot på.

Efter att ha pratat med Notified har vi kommit fram till att vi ska presentera #Blogg100-siffor två gånger per vecka, på onsdagar och söndagar. Hur vi lägger upp det är inte helt bestämt, men vi kommer dela på ansvaret och sköta det varannan gång. Troligen startar vi nästa onsdag med första rapporten. Det ska bli spännande att se hur många som är kvar idag gentemot då projektet startade. Kollar jag på min begränsade data som tyvärr inte har täckning hela vägen från starten i januari så syns en konstant nedgång på aktivitet, både på bloggar och twitter. Men mina siffror är inte kompletta, så jag slänger inte ut dom här, jag väntar på att få tillgång till den riktiga #Blogg100-statistiken.

Det här är meta-nörderi för en liten grupp människor, men siffror  är roligt, och jag är säker på att många saknat statistiken. Stay tuned för mer info snart!

Det här är dag #58 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
One Comment on “Statistiken kring #Blogg100 återuppstår”


Kommentera

