Genomgång: RGB vs. CMYK, vad är skillnaden?

rgbcmyk

Det här blir ett något nördigare inlägg än andra, specifikt för alla er som jobbar en del i Photoshop och Illustrator, men även för er som är allmänt intresserade av färg. Det handlar om CMYK vs. RGB och varför jag tycker det ena är bättre än det andra.

För att först och främst reda ut begreppen tänkte jag förklara förkortningarna RGB och CMYK. Det är två termer som används när man arbetar med färg, både i den digitala världen samt den analoga. Förkortningarna står för två olika sätt att blanda färg på. RGB står för Red, Green, Blue och CMYK står för Cyan, Magenta, Yellow och Black. Anledningen till att färgen svart förkortas till K är för att den inte ska blandas ihop med B i RGB. När man trycker saker används alltid CMYK.

CMYK är ett färgblandingsläge som alltså består av fyra färger och är subtraktiv. Det menas att ju fler färger du blandar ihop, desto mörkare blir det. RGB är däremot en additiv färgblandning och används för ljus. Ju fler färger du lägger ihop i RGB, desto ljusare blir det. Alla bildskärmar och TV-apparater använder sig av RGB.

rgb-cmyk-blend

Till vänster syns hur RGB blandas, när alla färger går ihop blir resultatet vitt. Till höger syns CMYK. När cyan, magenta och gult blandas blir det grått, så svart läggs till som en fjärde färg för att få riktig svärta.

Enkelt skulle man kunna säga att om du ska göra trycksaker, jobba i CMYK, jobbar du digitalt, välj RGB. Men själv jobbar jag aldrig i CMYK, inte ens när slutresultatet ska vara trycksaker. CMYK har en mycket mindre färgrymd än RGB även om det är fyra färger som blandas gentemot tre. Med färgrymd menas antalet färger som går att få fram med de olika systemen. En bild kan alltid konverteras från RGB till CMYK utan svårigheter då färg helt enkelt plockas bort från bilden i konverteringen. Att däremot konvertera en bild från CMYK till RGB går inte, eller det går, men färginformationen från CMYK kommer ligga kvar, men det är omöjligt att lägga till RGB färg i bilden.

Olika färgrymder

Olika färgrymder. Notera att området som RGB innefattar går mycket längre ut mot de starka röda, gröna och blå färgerna, dit når in CMYK.

Arbetar man i CMYK har man alltså låst sig vid den färgrymden och kan inte göra så mycket åt det. Titta på bilden nedanför, den delen av bilden som är i CMYK har något mattare, inte lika klara färger. Det är extra tydligt i det blå fältet. CMYK kan helt enkelt inte blandas för att nå samma klara blå färg som RGB kan.

rgb-cmyk-split
I Photoshop funkar inte heller alla filter och funktioner i CMYK-läge. Testa själv att göra en bild till CMYK och försök lägga på ”Lens correction” eller gå in i ”Filter gallery”, de valen kommer vara utgråade. Arbeta hellre i RGB hela tiden. Vill du se hur det kommer se ut i CMYK, gå till menyn ”View” och välj sedan ”Proof colors”. Du kan också trycka ctrl/⌘ och Y för att gå in och ur det läget. Då kommer bilden hela tiden stanna kvar i RGB, men du ser ändå resultatet vid tryck. Det är extra praktiskt om det du skapar ska fungera både för tryck och digital användning.

Även i Illustrator kan du välja att arbeta med RGB, även om standard oftast är CMYK då illustrator från början är tänkt som ett program för trycksaker. När du skapar ett nytt dokument, klicka på pilen vid ”Avancerat” och välj RGB.

Bonus: Rich black

Om du ändå jobbar i CMYK och ska trycka någonting har jag ännu ett tips. Säg att någonting ska skrivas ut i svart, t ex ett större fält i en illustration, eller riktigt fet och stor rubriktext. Om du definerar färgen som 0%C 0%M 0%Y och 100%K säger logiken att skrivaren skriver ut svart och inget annat. Det stämmer, men det svarta är inte det svartaste som går att få. Vid större svarta fält vill du gärna använda dig av ”Rich Black”. Det är en färg som är svartare än svart. En variant av Rich Black är 70%C, 35%M, 40%Y och 100%K. Det gör att skrivaren, förutom att skriva ut 100% svart, lägger till alla de andra färgerna i blandningen. Det ger en djupare ton och mer tryck i svärtan. Tänk på att det resulterar i att skrivaren pytsar ut mer bläck på samma yta, så det lämpar sig inte för tunna linjer eller fin brödtext, då kan färgen lätt rinna ut. Det finns mängder med varianter på Rich Black. Mitt exempel är en ganska kall svärta, det finns de med andra toner i sig. Man kan testa att blanda sin egen, men försök att inte hamna över en total färgprocent på 245%.

Det här är dag #65 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s