Projekt: Fota vintergatan #försök 2 – framsteg

Klicka på bilden för att se den i full storlek.

Klicka på bilden för att se den i full storlek.

När man är uppe i Bydalen är det ett perfekt tillfälle att försöka sig på att fota lite galaxer, i detta fall vår egen Vintergatan. Jag testade för ett par veckor sedan i Stockholms-området, men där var det för ljust. Den här gången gick det bättre.

Förra gången hade jag en 5D Mark 3 med en bländare på 1,4. Den här gången har jag inte en lika bra kamera och inte heller lika bra optik, men förutsättningarna är bättre. Bilden ovan är tagen med en Sony C3 med en Sigma 30 mm 2,8, ISO på 6 400. Jag har riktigt svårt att ta skärpa. Eftersom bilden får rörelseoskärpa gissar jag att jordens rotation ställer till det, men också den mekaniska slutaren får kameran att hoppa till lite.

Efteråt ställde jag vitbalans, exponering och kontrast för att få fram lite fler detaljer. Jag fick med ett hörn av en gran i bilden, vilket är bra eftersom jag då får en referens för vitbalansen.

Jag har en hel vecka att experimentera så förvänta er fler sådana här bilder.

Det här är dag #67 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

