Nytt utseende, ny plats och lite #Blogg100

130407

Jag har äntligen tagit steget att lämna min förra bloggplattform på WordPress.com för att köra en egen installation hos FS Data. WordPress.com är ett företag som erbjuder hosting för WordPress-bloggar, men med väldigt begränsad funktionalitet. Till en början tyckte jag mig klara mig utan de funktionerna, men det blev för irriterande mot slutet.

Jag hittade dessutom ett bra SEO-optimerat tema från mythemeshop.com som heter Boxline. De säger i alla fall att det är bra SEO i det, möjligen håller proffsen inte med mig. Det är rent och fint, snabbt att ladda och responsivt så det funkar på olika enheter. I skrivande stund håller mina DNS:er på att peka om, så vissa läser möjligen det här på den gamla bloggen, medan andra läser på den nya.

Eftersom en egen installation av WordPress tillåter plugins så började jag såklart att kolla på vilka jag ville ha. Jag tycker kommentarsfunktionen i WordPress är bra från grunden, men efter lite tips från kunniga människor valde jag att testa ett system som heter Livefyre. Precis som Disqus sker kommentarerna i realtid, så det bäddar för dialog mellan besökarna. Man kan också pinga andra användare via Twitter eller Facebook med ett enkelt @. En tredje funktion jag gillar är att man kan se hur många, och till viss del vilka, som ”lyssnar” på en diskussion. Det ger utrymme för en levande diskussion.

Jag installerade också SEO-verktyget Yoast som ska vara bra. Jag gissar att det är så eftersom det innehåller mängder med inställningar jag inte har en aning om vad de är till för. Den funktionen som hjälper mig mest är det lilla trafikljuset som varje inlägg får i backend. Där kan jag se hur väl optimerat mitt inlägg är, och vad jag kan göra för att förbättra det. Ett enkelt sätt att få till sökbarheten något mer.

Jag testade fram och tillbaka med olika ”Social share”-plugins, alltså knappar som gör att man kan dela inlägg vidare. Alla funkar hyfsat likadant, men jag är pixelkommendant och det enda systemet som var snyggt nog var WordPress egna. De jag hann testa var Digg Digg, Shareaholic och Sharethis.

Jag måste också ge beröm till FS Data. Idag lyckades jag inte koppla mitt domännamn till mitt konto hos dom, det låg i ett annat konto jag använt tidigare, men inte har tillgång till längre. Jag drog iväg en supportfråga vid 12-tiden idag. Svaret kom cirka fem minuter senare och de hade löst problemet. Det är alltså söndag idag, men det verkar FS Data inte bry sig om. Tummen upp!

Och så #Blogg100 då! Det går nedåt, nedåt, nedåt.

Screen Shot 2013-04-07 at 9.38.36 PM

På en månad har omnämnandena för #Blogg100 sjunkit med 38%. Tittar jag i Notified så är vi på väg mot under 100 aktiva bloggar i projektet. Idag har än så länge 103 bloggar registrerats, men några kommer nog tillkomma innan kvällen är slut. Notera att det var nästan 600 registrerade blogginlägg vid starten 23 januari.

Skummar jag igenom de bloggar som är kvar verkar dock inte kvalitén sjunka. Jag hade förväntat mig att folk skulle göra utfyllnadsposter bara för att hänga kvar, men så verkar det inte vara.

I torsdags, den fjärde april, gick #Blogg100 upp lite i statistiken. Jag försökte hitta någon anledning till det, men kunde inte utröna något som hade eldad på den dagen. Jag trodde först Facebooks lansering av Home var skyldig, men icke. Det är bara en liten topp så jag klassar in det som en slump.

Tittar man en vecka tillbaka så är den som på Twitter pratar mest om #Blogg100 är fortfarande @kjellberg, däremot är den som bloggat mest Emelie Schepp.

Rapporter finns som vanligt att ladda ner, min #Blogg100-kollega Feffe Kaufmann har rapporterna för januari, februari och mars i sin dropbox. Den för hela perioden hittar du här och den för april finns här.

Som vanligt med alla mätverktyg så är det här inte nödvändigtvis den totala sanningen. Vissa saker är inte mätbara, till exempel om bloggare inte nämner #Blogg100 i sin post eller tweet.

 

Det här är dag #75 i Fredrik Wass initiativ #Blogg100 – En bloggpost om dagen i 100 dagar. Läs om det hos Bisonblog
Kommentera

